Sider

tirsdag 25. oktober 2011

Sand + regn = traffic jam

Etter ei helg med generalforsamling med Focus Kenya, ape-safari, klesvask for hånd, tidenes møte i en kirke i Kasarani, slår virkeligheten inn. Jeg bor i Kenya, og landet jeg bor i er i krig. Jeg føler meg trygg når jeg går på arbeid, og til nå har det bare vært granater, så mamma; du trenger ikke bekymre deg. I skrivende stund sitter jeg likevel med blandede følelser. Kenya er i krig med Somalia, noe som både virker fjernt, men samtidig ekstremt nærme.

På radioen i går hørte vi om den første bomben i Nairobi som smalt natt til i går, da to ble drept(i følge vg). Vi hadde egentlig ikke tenkt oss inn til sentrum i går, men etter jobb begynte det å regne da vi satt og snakket med Pastor Steve om hvordan dagen vår i Mathare hadde vært. «Håper det ikke regner i mer enn en halv time nå, da kan det bli vanskelig å komme seg hjem», var noe av det siste han sa før vi gikk ut døra. Til vår fortvilelse, men som likevel endte i latter, regnet det i over en halv time.. Når det regner bli sand til gjørme, og veiene blir omgjort til søle. Deler av veiene forsvinner og nye veier blir dannet. Biler skal fram og det blir fort traffic jam, og matatuen vi skulle ta kom aldri. Om det var på grunn av regnet eller at vi bare var uheldige, vet jeg ikke, men vi fant fort ut at vi måtte inn til sentrum likevel.

Framme i sentrum så vi køer overalt, og jeg begynte å lure på om det var noe spesielt som skjedde. Vi spurte ulike personer, og fikk bare ulike svar. (Senere viste det seg at disse køene var matatu/buss køer. Trafikken var håpløs på grunn av regnet, alt stod stille). Etter vi hadde spist middag og selv gikk mot Papaya, hvor matatuen til Kasarani går fra, var køene blitt lengre. Og selv om det er kø, er det likevel første mann til mølla. Etter mye køståing og køkjøring kom vi oss endelig hjem. Nams(kontaktpersonen vår) og Ezekiel møtte oss med kylling, ugali og resten av kvelden gikk til kvalitetstid med de to herlige kenyanerne.

Til tross for bomber, regn og myggstikk som klør, og gnagsår på fingrene etter klesvask for hånd, nyter jeg hvert minutt og prøver å lære så mye som mulig om kulturen her nede. 

 Glimt fra apeparken

Turister

Nairobi




Foto: Åsmund Skomedal

Ape 1, 2 og 3?


6 kommentarer:

  1. Høyres ut so du har da utrulig spennande, Elisabeth! Masse lykke til vidare. Kos deg og nyt live. :)
    (Klem fra Charlotte!!!)

    SvarSlett
  2. Søstra mi, så glad for at du kom i sikkerhet. Pass godt på dere selv! Glad i deg :)

    SvarSlett
  3. Hei igjen, skatt!
    Er så imponert over hvordan dere takler alt! Tenker masse på dere og ber for dere! Godt at dere er i sikkerhet og at dere har hverandre.

    SvarSlett
  4. Lykked til fortsatt. Papi

    SvarSlett
  5. Hei vennen! Glad du har englevakt! Kjekt at du har blogg så vi kan følge med:) Vi ber for deg. Hilser deg med salme 91.
    Varm klem fra tante og onkel i Haugesund

    SvarSlett
  6. Vær ikke redd for jeg er med deg. Vær ikke redd for jeg er din Gud. Jes 41,10

    SvarSlett