Sider

mandag 19. mars 2012

Ta ikke melka di forgitt

Da jeg først kom til Nyeri kosta melka 30 shilling for en liter melk, det vil si to norske kroner. I det siste har det vært vanskelig å få tak i melk, og det lokale stedet hvor vi pleier å kjøpe melk, har vært tomme. På onsdag kjente jeg hjemlengelen komme da jeg i min iver spaserte til Gatitu, hvor jeg alltid kjøper melk, for å lage risengrysgrøt til kveldsmat. Etter å ha sjekket alle(alle to??) stedene de selger melk, ble jeg tvunget til å gå tilbake uten melk. Skuffelsen var stor, og jeg kjente en lengsel etter å komme til Norge.

I går inviterte Ruth og jeg fem venner til grøtfest i håp om at vi ville finne melk i sentrum. Gleden var stor da vi kunne bekrefte at det ble grøt til kvelds, men det ble et stort sjokk da vi så at prisen hadde økt fra 30 shilling til 45 shilling på kort tid. Tørka har virkelig begynt å bli krise for mange. 45 shilling er tre kroner, og for en vanlig nordmann er ikke dette mye. Grøtfest ble det hvertfall. Gode venner fra Kagumo, hvor jeg bor, kom på besøk og fikk smake risengrynsgrøt for første gang. Etter mye latter, litt tårer(fordi jeg snart skal reise fra de), og enda mer latter når de sier "La oss faste, og be om at Pendo ikke må dra tilbake". Jeg liker disse menneskene!

Grøtfest med gode venner
Å ikke ha melk er ikke krise for meg. Det å betale tre kroner for en liter melk er heller ikke et stort problem, men får bønder som er avhengig av å få solgt melka si for å kunne kjøpe mat og betale skolepenger er avhengig av at kyra kan få mat slik at da(dyra, ikke bonden..) kan produsere melk og bli solgt. Tørke gjør dette vanskelig. Tørke gjør at kyra ikke får mat og dermed ikke produserer så mye melk som de gjør når du har tilgang på mye mat. Når prisen i tillegg er så høy(høy for mange kenyanere..), er det kenyanere som ikke kjøper melk og den lille melka som er her blir ikke kjøpt fordi den er for dyr. Vond sirkel... 

Nordmenn er virkelig heldige på mange områder, og jeg håper og ber om at de ikke tar melka forgitt.. Det å ha muligheten til å kjøpe en kartong med melk, sette den i kjøleskapet og etterhvert drikke et glass med kald melk. 

1 kommentar:

  1. Å, skatt! Du skal få melk og grøt når du kommer hjem. Heldigvis er det ikke så lenge til:)

    SvarSlett