Sider

onsdag 15. februar 2012

Happy Valentine, mine fine


At jeg er glad i det meste som har med romantikk å gjøre, er ingen hemmelighet. Og som den håpløse romantikeren jeg er, pakket jeg sekken min på fredag og dro til travle Nairobi for å se Cate og Kiuna gi sitt «ja» til hverandre. Å komme til storbyen etter å ha bodd en måned i Nyeri var slitsomt. Jeg har aldri vært så veldig glad i storbyen, men merka ekstra godt hvor heldig jeg er som nå bor i Nyeri. Når jeg først var i Nairobi, tok jeg likegodt en langhelg der og kom hjem på selve valentinsdagen.

Kiuna var leder for Mt. Kenya regionen før Clayton tok over
En stor gjeng fra Nyeri møtte opp for å vise sin støtte

Dans som underholdning mens vi venta på brudeparet
Å være hviting på dager som Valentin er ikke bare bare, og selv om jeg var overbevist på at jeg ikke kom til å få noen spesiell oppmerksomhet denne dagen, tok jeg feil. Jeg har selvfølgelig lært meg triks som å ikke svare «jeg savner deg også» og «jeg er glad i deg også» når slike meldinger popper inn på telefonen, og prøver å overbevise meg selv om at det bare er vennskap fra begges side, mens jeg senker skuldrene og er takknemlig for at det var en melding og ikke face-to-face. På vei hjem fra Nairobi poppet det inn en melding som virkelig gjorde dagen min. Jeg tok meg selv i å le høyt der jeg satt mellom to store kenyanere, mens svetten rant. Selv om det var en standard «melding-som-man-sender-til-mange-fordi-det-er-valentinsdag-melding», tok jeg meg i å bli sjarmert likevel...

Tradisjon å mate hverandre og foreldre med kake
“New research shows that people are easily getting diabetes by calling each other names like sweetheart, sweety, honey and other sugary name. To avoid the disease, we should call our loved ones healthy names like carrot, pili pili, hoho, ndizi, paipai, pumpkin, dania etc.. in that connection, have a lovely valentine my spinach”.



Meldingen kom fra en av mange kenyanere jeg har fått god kontakt med og som har blitt en god venn av meg. Men jeg må spørre; Er jeg naiv som tror det er mulig å ha et kompis-forhold til mannlige kenyanere?

Når man snakker om å være naiv.. Mange steder i Kenya finner man rene jente- og rene gutteskoler. Man finner bare et fåtall av barneskoler(åtte år) som er rene jente- og gutteskoler, men de fleste high school(fire år etter barneskolen) er slike skoler. Det er altså mulig å gå 4 år, og i ekstreme tilfeller 12 år, på skole med bare det samme kjønn å se på. High school er også i mange tilfeller internatskoler, som gjør at man ikke får sett nabogutten hjemme. Etter disse årene begynner kenyanere på et universet eller en høyskole. Slagord som «vi har nå blitt fri fra fengselet og er kommet til frihet» høres i korridorene, og mange føler seg frie. Universiteter har ingen regler for hva som er lov og ikke lov, mens man på høyskoler finner strenger regler. Regler sier at jenter ikke får besøke gutter, og motsatt.

Etter fire lange uker møtte jeg endelig Ragnhild igjen!
Du er gull, jenta mi!
Når man da kommer første skoledag og forventer at alt er lov, og blir møtt med en haug med regler om hva som er lov og ikke lov, sier det seg selv at «regler er til for å brytes». Å jobbe for friheten og utforske det motsatte kjønn er mye mer spennende når det er forbudt. Mange førsteklasse jenter blir ofre blant kjekke avgangselever som vet hvor lett det er å lokke ei jente til seg med sitt smil og klare mørkebrune øyne. Og når denne høye kjekke mannen sier fine ord til denne uskyldige jenta, som aldri har blitt fortalt hva man gjør og ikke gjør i ulike situasjoner, blir hun så klart sjarmert i senk.

At kenyanske mannfolk er kjekke, er det ingen tvil om, og jeg skjønner godt at det er et problem å si nei når de står på døra di og du aldri har fått stilt spørsmål som han nå er villig til å svare på. Jeg er takknemlig for å ha vokst opp med gutta på pulten ved siden av meg i 13 år! Kenyanere spør seg hvorfor andelen umoralskhet er så stor, jeg ler..

Nå skal mangotreet høstes! Tutaonana(vi snakkes!)

1 kommentar:

  1. Klart du får mange sjarmerende meldinger på valentinesdagen, så peeen som du er :)
    Synes du skal trampe inn på Kenyas tinghusisj for å fortelle dem dette her. Du kan overbevise den, du! Synes også du kan ta med en kjekk kenianer hjem til meg. Du er gull og jeg savner deg!

    - Miri

    SvarSlett