Sider

tirsdag 6. desember 2011

Jag trivs bäst i öppna landskap

For en helg, for et liv, og for et land! Selv om jeg har vokst opp en halv time fra Bergen, trives jeg absolutt best når jeg kommer meg vekk fra by-livet og ut i naturen. I løpet av den første uka her i Kenya ble team Kenya invitert til Meru, som ligger noen timer nord-øst for Nairobi. Vi har for det meste vært opptatt i helgene, men på lørdag tok vi oss endelig tid til å dra til vakre, vakre Meru. Jo lengre unna vi kom fra Nairobi, jo grønnere og frodigere ble det, og det var virkelig deilig å kunne fylle lungene med frisk luft

Foto: OIa Hellenes
Her i idylliske Weru(nei, ingen trykkfeil(ligger utenfor Meru sentrum)) bor pastor Karahu med sin fru og en håndfull andre kenyanere som hjelper til på småbruket. Her dyrker familien de fleste kenyanske sorter av frukt og grønnsaker, og til min store fryd og glede - mais, som bringer fram tentamensminner med maisspising. Søndag, som alle andre søndager, gikk til kirkebesøk, og til vår store begeistring hadde lovsangen keyboard i en eller annen form for dur og rytme(ja, ironi)... 

Mandag morgen begynte morroa allerede tidlig om morgenen, og jeg stod opp av fri vilje klokka 6(!!!) for å ta del i det kenyanske gårdslivet - melke ku. At jeg er morgengretten kan stemme, og at jeg liker å ha det stille og rolig rundt meg så tidlig på morgenen kan også stemme.. Men å våkne til skyfri himmel med frisk luft i lungene, kurauting rett utenfor vinduet en mandagsmorgen gjorde at jeg ønsket å begynne dagen så tidlig, uten å være trøtt(ikke så veldig trøtt hvertfall). 

Da kua var ferdig melka og frokosten spist, starta vi på dagens andre prosjekt på småbruket og styrte på fram til lunsj. Vi fjerna gammelt gress, sådde nye bønner, og lagde benk(benk-ish) av den gamle jorda og gresset. 

Etter lunsj fikk vi bevega kroppen enda mer, når vi ble tatt med på tur gjennom teplantasjer og vakre fossefall. Banantrær, mangotrær(jeg gleder meg til sesongen i januar!!!!), avokadotrær var bare noen av de trær og busker vi fikk se.

Weru og Nyeri(hvor jeg skal bo etter jul) ligner på hverandre, så med andre ord skal jeg bo i kremen av Kenya i tre måneder. Fryd og glede, spør du meg! 

En stor takk går til Mama og pastor Karahu som åpnet hjemmet sitt for oss, slik at vi fikk frisk luft i lungene våre og er klare for siste innspurt før jul og commission. 

En liten smakebit av helga kommer, og jeg beklager at det ikke er slideshow, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det(noen som vet?)






Åsmund hjelper kenyansk dame med bæringa

Kaffebønner





I det fjerne kan man se Mt. Kenya
Foto: Ola Hellenes

6 kommentarer:

  1. Fantastiske bilder og fantastiske deg!! Blir såååååååå glad for at du har og tar det så bra!!
    Gleder meg til å komme på besøk!

    SvarSlett
  2. fantastisk interessant å lese bloggen din.Og de stilige bildene!!!Er imponert! Ingrid

    SvarSlett
  3. Du er så flink å skrive, Elisabeth! Det er nesten så jeg hører stemmen din:)
    Imponert over at du melket kua!!
    Heldig er den mann som får en slik kone:)
    Stor klem fra tante Irene

    SvarSlett
  4. Så kjekt å lese! Og så fine bilder :) kjekt at dere får kommet dere litt bort fra storbylivet. Jeg er imponert over at du står opp kl 06 for å melke en KU! Som du sikkert husker er jeg også ganske morragretten..i dag ble vi vekket av brannalarmen kl 07.00, og jeg pleier å stå opp litt over åtte..snakk om unødvendig! Og når alarmen var ferdig var kommentaren "og nå stiller husmor med kakao." hva er greia? Skal sende pakken din snart, men har ligget med halsbetennelse i over to uker nå, så jeg må bare samle krefter for å komme meg til byen. Ha en fotsatt fin adventstid!

    SvarSlett
  5. wow, fantastiske bilder.. VIRKELIG! Håper du koser deg, følger med på bloggen din! klems fra rebecca <3

    SvarSlett
  6. Helmaks! Fine bilder. Du må spare noen bananer til meg. Ca to pr dag.

    SvarSlett